سامانه سپهتن چطور کار می کند؟

در ابتدای روشن کردن خودرو راننده ملزم به قرار دادن گواهینامه خود در دستگاه مربوطه میباشد, این سیستم با قابلیت ارتباط با دیتابیس اصلی پلیس راه (بصورت آنلاین) میتواند مجاز بودن رانندگی این شخص را به سیستم گزارش دهد و در صورت عدم مجوز, هشدارهای صوتی مناسب به راننده داده خواهد شد و آن را از رانندگی منع خواهد نمود.

هر راننده مجاز به رانندگی 9 ساعت در شبانه روز می باشد و به ازای رانندگی مداوم 4 ساعته ملزم به استراحت ده دقیقه ای میباشد, این سیستم قابلیت محاسبه ساعت رانندگی بصورت دقیق را دارا میباشد و به محض عدم رعایت ساعت مجاز و یا عدم استراحت بین رانندگی پیغام های مناسب صوتی را جهت اگاه سازی راننده اعلام میکند.

در صورت تجاوز راننده از سرعت مجاز, هشدارهای لازم به راننده داده خواهد شد و در صورت عدم تصحیح سرعت توسط راننده, راننده در ایستگاه پلیس بعدی مورد بازخواست و اعمال قانون قرار خواهد گرفت.

همچنین یک دوربین قرار گرفته شده در دستگاه در موارد مشخصی میتواند عکس راننده را به سرور اصلی انتقال دهد که با این کار میتوان تطابق راننده با گواهینامه و همچنین وضعیت ظاهری راننده مانند صحبت کردن با موبایل یا عدم بستن کمربند ایمنی و .. را بصورت تصویری بررسی نمود و درصورت تخطی اعمال قانون انجام شود.

ماژول DSRC که به محض وارد شدن به محوطه پاسگاه, مرکز پلیس را از حضور خودرو مطلع می سازد و در صورت وجود هر گونه خطای خطرناک, پلیس می تواند اقدام به متوقف کردن خودرو در ایستگاه نماید.

http://www.sepahtan.net

سپهتن چیست؟

سپهتن در حقیقت معنای خاصی ندارد این کلمه در واقع از حروف اول ” سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان ” استخراج شده است سامانه ای که بمنظور نظارت و کنترل بهینه تر ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای طراحی و ایجاد شده است.

سامانه سپهتن، سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای است دستگاهی که درون خودرو نصب می شود و از طریق سیم کارت GFM, GPRS به طور مداوم اطلاعات تعریف شده داخل ماشین را به مراکز پلیس راهور ارسال می کند اطلاعاتی نظیر سرعت؛ مشخصات گواهیانه راننده ؛ ساعت کارکرد و غیره.

این  سیستم قادر است از طریق شبکه ارتباطی DSRC به محض نزدیک شدن اتوبوس های مسافر بری بین شهری به پاسگاه ها نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام کرده و عملکرد وسیله نقلیه را مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار دهد؛ سامانه مرکزی مذکور با سیستم صورت وضعیت و سایر سامانه های مورد نیاز تبادل داده می کند.

ارتقاء بهره وری حمل و نقل عمومی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین افزایش ایمنی و ارتقاء سطح کنترل و پایش لحظه ای عملکرد ناوگان، از اهداف اصلی استفاده از طرح سپهتن است.

به هر حال آنچه بر لزوم طراحی و بهره گیری از این سیستم هوشمند تاکید دارد؛ بعد نظارتی آن و ساماندهی اصولی تردد های بین شهری می باشد؛ قطعا برای دستیابی به مدیریت یکپارچه و کلان در بخش حمل و نقل جاده ای وجود این سیستم از ضروریات است.

وجود بیش از ۴۴۰ هزار دستگاه خودرو شامل ناوگان های فعال مسافری و باری جاده ای، وجود بیش از ۶۰۰ هزار نفر راننده حرفه ای فعال در این حوزه و همچنین جابجایی سالانه ۵۰۰ میلیون تن کالا و ۳۰۰ میلیون نفر مسافر از دلایل دیگر استفاده از این سیستم هوشمند است.

هر چند هر گونه کنترل و حرکت در مسیرهای نظارتی و  قانونی می تواند در ظاهر برای عده ای قلیل ایجاد محدودیت  و نارضایتی  کند اما اثرات و سود بلند مدت طرحهایی اینچنینی می تواند همه را مرتفع سازد.

سپهتن می تواند با تشخیص کارکردهای واقعی رانندگان تلاشگر و زحمتکش بستری برای شناسایی این عزیزان فراهم آورد؛ این سیستم می تواند با کنترل سرعت تردد های بین شهری ؛ خطرات ناشی از تصادفات و سوانح را به شکل گسترده ای کاهش داده و نهایتا سلامتی و ایمنی خود رانندگان را  تضمین نماید.

این سیستم حتی قادر است در خصوص مواردی نظیر نداشتن بیمه؛ معاینه فنی و همچنین جلوگیری از قاچاق سوخت هم کمک شایانی به مجریان قانون کند ؛ سپهتن در حقیقت ابزاری است که  کنترل و نظارت  پلیس راهور را دو چندان می نماید و تلاش آنان را دربرقراری امنیت؛ آسایش و ایمنی جاده های کشور تسهیل می کند.

البته برکسی پوشیده نیست که انجام این قبیل پروژه های عظیم و ملی ممکن است در بدو امر مشکلات جزئی را هم برای تعداد محدود از راننده بوجود آورد که آن هم به تدریج قابل رفع است.

رانندگان حرفه ای باید به این نکته واقف باشند که نهایتا سود اصلی طرحهایی اینچنینی که در بستر فن آوری اطلاعات و ارتباطات رقم می خورد می تواند؛ نهایتا به نفع خود آنان تمام شود.

http://www.sepahtan.net